Raport de training – ADVOCACY FOLOSIND METODA PEER-DRAMA TRAINING PENTRU TINERII SEROPOZITIVI MEMBRI AI RETELEI DE TINERI ACTIVISTI UNOPA “LUPTATORII”

General

In perioada 02-06.09.2006 a avut loc la Sinaia, Hotel Regina, Cursul de Advocacy folosind metoda peer-drama, activitate in cadrul proiectului “National Consultation of young advocates of UNOPA” derulat de catre UNOPA in parteneriat cu UNICEF.
Moderator a fost dna Monica Dan, ARAS.

Trainingul s-a desfasurat in conditii foarte bune, atat legate de logistica, spatiu, organizare cat si datorita entuziasmului si implicarii tinerilor.

Scopul trainingului a fost acela de a oferi de a oferi cunostintele si dezvoltarea abilitatilor necesare in activitatea de peer drama la tinerii membrii ai Retelei de Tineri Activisti “Luptatorii”

La training au participat un numar de 21 tineri membri ai Retelei de tineri activisti UNOPA « Luptatorii », alaturi de echipa de la ARAS formata din 6 voluntari insotiti de Dan Popescu si Monica Dan.
Participantii la atelier din partea UNOPA si ARAS se cunosteau putin si de la inceput s-a manifestat deschidere si implicare din partea ambelor parti.


Activitatile desfasurate in cadrul atelierului
Agenda atelierului a cuprins:
– activitati de pregatire pentru interpretare,
– planificarea si dezvoltarea unui scenariu dramatic, punerea in scena si repetitiile pentru reprezentatii
– reprezentatiile,
– discutii si evaluare.
In afara aceste activitati de introducere in peer drama, a mai avut loc o activitate destinata exclusiv membrilor retelei Luptatorii, o intalnire cu dl Ion Olteanu, coordonator National al Proiectului PAL-TIN, activitate care a vizat cautarea solutiilor pentru o mai buna functionare a retelei de tineri activisti UNOPA Lupatatorii.


Activitatile de pregatire
 pentru interpretare au fost receptate bine – cu destul entuziasm de majoritatea participantilor – o anume jena si sfiala manifestindu-se numai la cele ce presupuneau exprimare intr-o maniera neobisnuita ( sunete de animale, masini, etc); toata lumea a participat la toate activitatile, insa, chiar daca unii s-au intrebat (am aflat ulterior): “De ce fac eu asta?”
Exercitiile de improvizatie a dezvaluit talentul si imaginatia unora dintre participanti, chiar daca cei in cauza nu constientizau acest lucru.
Activitatile pregatitoare s-au desfasurat intr-un grup sau in doua, pentru a permite gestionarea activitatilor cu un numar mai mare de participanti.


Planificarea si dezvoltarea scenariilor
 ca si repetitiile si reprezentatiile s-au facut in 4 echipe, moderate de cite 2 persoane din echipa ARAS, care au avut misiunea de a facilita procesul si a participa la reprezentatie, fara insa a influenta deciziile grupului in privinta subiectului, personajelor, obiectivelor si mesajelor pieselor. 3 dintre scenariile dezvoltate au avut ca obiectiv prevenirea comportamentelor cu risc ale tinerilor (este insa de remarcat faptul ca toate aceste 3 scenarii aduc intre persoanje si parintii, cei care au propriile lor probleme, riscurile lor, care nu reusesc sa comunice cu proprii copii …). Cel de al 4 scenariu, plecat de la ideea unuia dintre participanti, s-a focalizat pe problematica persoanei infectate cu HIV, a persoanelor cu orientare homosexuala, a tratamentului detinutilor in penitenciar. Remarcabil a fost mesajul esential al repreprezentatiei, formulat in mod direct, intr-un monolog al “detinutului infectat cu HIV”, care, dupa parerea publicului, a fost un mesaj incarcat de adevar si care a produs multa emotie.


Reprezentatiile
 au avut loc in ultima sesiune inainte de cea de evaluare, pe parcursul a aproximativ 2 ore, discutiile axindu-se mai curind pe sugetii despre facerea spectacolului si mesaje, decit pe ceea ce ar fi trebuit sa faca personajele pentru a evita consecintele negative. Atmosfera a fost foarte calda si buna in aceasta sesiune, si nu a fost distrusa de organizarea concursului, de jurizarea/evaluarea pieselor de teatru, caci toti cei care au participat au apreciat efortul celorlalti.


Evaluarea 

La sfarsitul atelierului s-a realizat o evaluarea a intregii activitati desfasurate in cadrul acestui training. Raspunsurile tinerilor la intrebarile moderatorului dovedesc utilitatea acestei intalniri si valoarea pe care a avut-o pentru tineri:


Ce am invatat?

Sa ne exprimam liber, necenzurat
Sa ne punem in pielea persoanjelor
Descoperirea laturii noastre artistice
Teatrul este o munca de echipa
Sa avem colegi noi
Sa punem cap la cap un spectacol
Cum sa transmitem un mesaj prin teatru

Ce v-a placut?
A fost o provocare
A fost ceva nou, am invatat multe despre noi
Am fost actori pentru prima oara in viata
Am reusit sa punem in scena piese de teatru, ideile noastre


Ce nu v-a placut?

 

  • A trebuit sa fim seriosi si nu am putut mereu (ne-am distrat);
  • A fost dificila concentrarea tuturor. 

    Cuvinte pe care le asociati cu atelierul

  • provocare
  • deschidere
  • lectie
  • libertate
  • teribilism,
  • empatie
  • sensbilitate
  • munca placuta
  • distractie
  • comunicare
  • cunoastere
  • arta
  • teatru

    Observatiile formatorului:
    “Am remarcat si apreciat:

  • disciplina participantilor, atit a membrilor retelei UNOPA, cit a voluntarilor ARAS ( care m-au surprins prin seriozitatea cu care si-au asumat un rol pe care il jucau pentru prima oara in viata).
  • caldura, deschiderea si implicarea tuturor tinerilor, in timpul atelierului si in timpul liber
  • independenta de decizie a tinerilor si responsabilitatea lor
  • gestul emotionant al membrilor UNOPA, care ne-au recompensat pe fiecare cu cite un mic cadou, personalizat si ne-au oferit o felicitare semnata de fiecare.
    Din perspectiva ARAS, colaborarea ar trebui continuata, intr-un proiect de educatie prin teatru la nivel national, implicindu-i de pe toti tinerii care au descoperit ca le place si ar putea face din teatru o metoda eficienta de schimbare a societatii.“ 

    Consider ca acest training a fost o mare oportunitate pentru membrii Retelei de Tineri Activisti UNOPA “Luptatorii”, atat datorita faptului ca participantii au avut ocazia sa invete cum sa utilizeze aceasta metoda in interventiile de advocacy, precum si a faptului ca au avut ocazia de a se cunoaste mai bine pe sine, de a se depasi si de a invata sa se exprime si sa comunice mult mai usor.
    Observatiile coordonatorului de proiect:
    La cateva zile dupa acest training, m-am intalnit cu majoritatea tinerilor cu ocazia unui alt training. Acest nou training a avut de multe ori ca metoda de invatare jocul de rol, punerea in scena a unor situatii. Am avut ocazia astfel sa vad ca trainingul de peer-drama a avut rezultate reale, tinerii au comunicat mult mai bine si fara inhibitii, personajele erau puse in scena foarte “profesionist”, astfel incat trainerii au fost foarte incantati.
    Consider ca acest training a fost un castig in primul rand pentru participanti, care au reusit sa se cunoasca mai bine, sa-si depaseasca inhibitiile si sa comunice cu ceilalti. Cele invatate vor fi puse in practica in activitatea Retelei de Tineri Activisti UNOPA “Luptatorii”, prin teatru tinerii vor putea sa transmita celorlalti mai usor mesaje si sa se faca intelesi.
    Consider ca acest tip de activitate trebuie sustinuta si continuata la nivelul unui numar mai mare de tineri.

    Iulian Petre – Coordonator proiect

 





Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sponsori și
parteneri:

© 2009 Uniunea Nationala a Organizatiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA. Toate drepturile rezervate.